La Roda de Bloom on es mostra la Taxonomia cognitiva del psicòleg i físic nord-americà.
La taxonomia de Bloom és jeràrquica, açò significa que assumeix que l'aprenentatge a nivells superiors depèn de l'adquisició del coneixement i habilitats de certs nivells inferiors. Al mateix temps, mostra una visió global del procés educatiu, promovent una forma d'educació amb un horitzó holístico.
Per a veure la imatge més gran punxa-la
Hi ha tres dimensions en la taxonomia d'objectius de l'educació proposada per Benjamin Bloom:
Dimensió afectiva
Dimensió psicomotora
Dimensió cognitiva
En aquest article es desenvoluparan cadascuna d'aquestes dimensions.
- Dimensió afectiva
La manera com la gent reacciona emocionalment, la seua habilitat per a sentir el dolor o l'alegria d'un altre ser vivent. Els objectius afectius apunten típicament a la consciència i creixement en actitud, emoció i sentiments.
Hi ha cinc nivells en el domini afectiu. Esmentant els processos d'ordre inferiors als superiors, són:
- Recepció - El nivell més baix; l'estudiant para esment en forma passiva. Sense aquest nivell no pot haver-hi aprenentatge.
- Resposta - L'estudiant participa activament en el procés d'aprenentatge, no solament atén a estímuls, l'estudiant també reacciona d'alguna manera.
- Valoració - L'estudiant assigna un valor a un objecte, fenomen o i informació.
- Organització - Els estudiants poden agrupar diferents valors, informacions i idees i acomodar-les dins del seu propi esquema; comparant, relacionant i elaborant el que han après.
- Caracterització - L'estudiant compta amb un valor particular o creença que ara exerceix influència en el seu comportament de manera que es torna una característica.
És important tenir en compte que si l'estudiant no està motivat, l'interès per aprendre és molt baix.
- Dimensió psicomotora
La perícia per a manipular físicament una eina o instrument amb la mà o un martell. Els objectius del domini psicomotor generalment apunten en el canvi desenvolupat en la conducta o habilitats.
Comprèn els següents nivells: - Percepció - Disposició - Mecanisme - Resposta complexa - Adaptació - Creació
- Dimensió cognitiu
És l'habilitat per a pensar sobre els objectes d'estudi. els objectius del domini cognitiu giren entorn del coneixement i la comprensió de qualsevol tema donat.
Hi ha sis nivells en la taxonomia proposada per Benjamí Bloom i col·laboradors. En ordre ascendent són els següents:
- Coneixement
Mostra el record de materials prèviament apresos per mitjà de fets *evocables, termes, conceptes bàsics i respostes
Coneixement de terminologia o fets específics
Coneixement de les maneres i mitjans per a tractar amb convencions, tendències i seqüències específiques, classificacions i categories, criteris, metodologia.
Coneixement dels universals i abstraccions en un camp: principis i generalitzacions, teories i estructures.
- Comprensió
Enteniment demostratiu de fets i idees per mitjà de l'organització, la comparació, la traducció, la interpretació, les descripcions.
Traducció
Interpretació
Extrapolació
- Aplicació
Use de coneixement nou. Resoldre problemes en noves situacions aplicant el coneixement adquirit, fets, tècniques i regles en una manera diferent
- Anàlisi
Examen i discriminació de la informació identificant motius o causes. Fer inferències i trobar evidència per a fonamentar generalitzacions
Anàlisis dels elements
Anàlisis de les relaciones
Anàlisis dels principis d'organització
- Síntesi
Compilació d'informació de diferents maneres combinant elements en un patró nou o proposant solucions alternatives
Elaboració de comunicació unívoca
Elaboració d'un pla o conjunt d'operacions proposades
Derivació d'un conjunt de relacions abstractes
- Avaluació
Presentació i defensa d'opinions jutjant la informació, la validesa d'idees o la qualitat d'una obra en relació amb un conjunt de criteris
Judicis en termes d'evidència interna
Judicis en termes de criteris externs
Fons: Wikipedia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada